Euronet minibankgebyrer forklart

Alle har vi på et tidspunkt brukt en minibank for å ta ut kontanter. Har du noen gang tenkt over hvor komplekst denne enkle handlingen egentlig er? Sannsynligvis ikke — men du har kanskje lurt på hvorfor en transaksjon i en Euronet-minibank kan medføre gebyrer for brukeren.

Hvorfor er minibankgebyrer nødvendige?

Det å gjøre kontanter tilgjengelige innebærer store investeringer og driftskostnader, som leie av egnet plassering, installasjon og drift av minibanken, påfylling av kontanter, gjennomføring av sikkerhetskontroller og oppgraderinger som sikrer pålitelig drift 24/7, samt drift av kundeservice.

Minibankgebyrer er viktige for å opprettholde driften av et minibanknettverk og for å gjøre kontanter tilgjengelig for alle, når og der de trenger det.

Kan minibanktransaksjoner være gratis?

Å drive en pålitelig og effektiv kontanttjeneste er ikke gratis, men bekvemmeligheten den tilbyr er uvurderlig. Det er en utbredt forventning om at kunden skal ha gratis tilgang til egne penger, når som helst og hvor som helst. Å ha tilgang til en minibank når du trenger det, er imidlertid en tjeneste som har en pris.

Det er «prisen for bekvemmelighet». Vi er villige til å betale for en tjeneste som løser et konkret problem eller situasjon vi befinner oss i. En slik tjeneste bør likevel respektere kunden ved å gi tilstrekkelig informasjon slik at man kan ta et informert valg.

Det finnes ulike typer gebyrer som kan påløpe ved kontantuttak, og de kan finnes i alle minibanker, enten de drives av en uavhengig aktør eller en bank.

Forstå minibankgebyrer: Direkte tilgangsgebyr – et gebyr for selve kontanttjenesten

Et av disse er minibankens tilgangsgebyr, også kalt Direct Access Fee (DAF), et fast gebyr som påløper ved hvert uttak og som belastes av minibankoperatøren for selve kontanttjenesten.

Dette gebyret vises tydelig før transaksjonen fullføres, og kunden kan velge om de vil gjennomføre uttaket og akseptere gebyret, eller avbryte uten kostnad.

Det er ikke relatert til eventuelle gebyrer som kundens bank belaster for bruk av en tredjeparts minibank.

Direct Access Fee skal dekke «kostnaden for å tilby kontanttjenesten». Det bidrar til å opprettholde minibanknettverk og muliggjør tilgang til kontanter selv i avsidesliggende områder, gjennom etablering av et «balansert» nettverk av minibanker over hele landet. Det er et «rettferdig gebyr» ettersom det er definert av aktøren (minibankoperatøren) som tilbyr tjenesten (kontantuttaket), og betales direkte av kunden. Det etablerer et direkte forhold mellom partene og er ikke et skjult gebyr fra en tredjepart (f.eks. en straffeavgift banken påfører kunden for bruk av en ikke-bank-eid minibank).

Forstå minibankgebyrer: DCC – et gebyr for valutakonvertering

Dynamic Currency Conversion (DCC) er et «live»-tilbud av valutakurs til kunden i det øyeblikket minibanktransaksjonen utføres.

Valutakonvertering gjelder kun for internasjonale kortinnehavere, og kun når uttaksvalutaen er forskjellig fra kundens hjemlands valuta, f.eks. hvis et USD-kort brukes for å ta ut EUR.

Dette er en valgfri tjeneste, der minibankoperatøren tilbyr kortinnehaveren muligheten til (a) å velge hvilken aktør som skal utføre konverteringen (enten minibankoperatøren eller kundens egen bank), eller (b) å avbryte transaksjonen uten kostnad.

Valutakursen som brukes, kan avvike fra den offisielle kursen publisert daglig av Den europeiske sentralbanken (ECB), og dette avviket kalles konverteringsgebyr eller konverteringspåslag. Den aktøren som utfører konverteringen (minibankoperatør eller bank), må tydelig angi konverteringsgebyret som en prosentandel over ECB-kursen på transaksjonsdagen.

Dette kravet til åpenhet er pålagt av myndigheter (som EU), men også av internasjonale kortorganisasjoner (f.eks. VISA, MasterCard) for å hjelpe kunden med å ta et bedre og mer informert valg. Det er strenge krav til overholdelse, og det gjør det enklere for forbrukeren å sammenligne alternativene.

Er Euronet-minibanker dyre?

Euronet-gebyrene er rettferdige og samsvarer med dagens økonomiske forhold.

Euronet-minibankene er konkurransedyktige. Forbrukeren kan alltid sammenligne gebyrene som andre minibankoperatører og banker tar, og selv vurdere om Euronet sine minibankgebyrer er dyre. Praksisen med å vise alle gebyrer på en åpen måte i Euronet-minibanker gjør denne sammenligningen enklere.

Euronet gir kunden muligheten til å ta et informert valg: de kan velge Euronets valutakonvertering for umiddelbar transparens, velge at banken skal utføre konverteringen, eller avbryte transaksjonen når som helst uten kostnad.

Kontakt oss
GRØNT NUMMER

Søk